08 maj 2017

En seger för den demokratiska processen

Femtio halkskydd, en skitsak tyckte nog de flesta, det tyckte jag också.


Men det handlade inte om halkskydd egentligen, utan om vad en politiker får hitta på alldeles själv på egen hand.

Socialnämndens ordförande har det senaste året fattat flera s.k. "ordförandebeslut" då han menat att det varit så bråttom att det inte gått att vänta en vecka eller så på att socialnämnden ska fatta beslut enligt regelverket. Några av dessa beslut har dessutom varit förenade med stora kostnader, långt över 100.000 kronor.

Jag valde att överklaga "halkskyddsbeslutet" eftersom det var det minst krångliga och att halkskydden redan var utdelade när domstolen började granska ärendet. Jag bedömde att konsekvenserna för medborgarna skull vara noll och ingenting, det går ju inte att springa runt och ta tillbaka halkskydden. Det centrala var att visa på hur en ordförande absolut inte får agera.

Nu har Stockholms förvaltningsrätt upphävt beslutet med motiveringen att beslutet hade kunnat vänta några dagar tills nämnden sammanträdde.

Min förhoppning är att detta innebär att våra nämndordförandena i framtiden tänker till innan de fattar förhastade beslut. 

ps. Jag tycker att det är en bra idé med halkskydd under förutsättning att alla som behöver får och inte bara 250 st ds.

1 kommentar: